‘Slagkraftig’ sommerferie-kampagne glæder turistchef

‘Slagkraftig’ sommerferie-kampagne glæder turistchef

13. august 2020

Tekst: Torbjørn Næs Bertelsen
Foto: Unsplash

Kampagne, der skulle markedsføre Vejle som turistdestination nåede ud til ca. 800.000 personer i løbet af sommerferien. De første meldinger fra lokale turistdestinationer er, at juli generelt har været positiv, fortæller Vejles turistchef.

For at støtte op om tiltrækningen af gæster i juli måned i en coronaramt sommer, iværksatte VisitVejle i samarbejde med VisitKolding en markedsføringskampagne, der skulle lokke de mange danskere, der holdt sommerferie i hjemlandet, til det sydøstjyske område.

Ifølge turistchef i Vejle Kommune, Morten Damgaard Nielsen, er kampagnen, der er gået under overskriften ”drømmer du om…” gået over al forventning.

– Kampagnen er blevet set godt fire millioner gange og er nået ud til ca. 800.000 personer gennem digitale og sociale medier. Det er et rigtig godt resultat og vi er glade for, at kampagnen har vist sig at være så slagkraftig, fortæller turistchefen.

Fokus har været på temaer som børnefamilier, badeferie, wellness, gastronomi, aktive naturoplevelser, shopping og kulturoplevelser. Og ifølge de første meldinger tyder det på, at kampagnen har haft en positiv effekt på antallet af gæster, der har besøgt de to kommuners oplevelsesdestinationer i juli måned.

– Meldingerne for juli måned er generelt mere positive. Danskerne har i stor stil opholdt sig hjemme og brugt Danmark til at søge sommerferieoplevelsen. De lokale attraktioner melder generelt om fine besøgstal. Især de, der har været støttet af statens hjælpepakke, der har betydet halv pris på entréen. Ligeledes er naturområderne blevet brugt flittigt. Hvorledes det vil vise sig på overnatningstallet afsløres først primo september, forklarer Morten Damgaard Nielsen.

Turistchef: Turismen har behov for støtteinitiativer
Og der har været brug for en opgang i besøgstallene, fortæller Morten Damgaard Nielsen.

– Kigger man ind i efterårssæsonen og en begyndende konferencesæson er de nationale prognoser stadig dystre. Hotelbookingerne er ifølge VisitDenmark mellem 40 og 50 procent lavere end sidste år. Til gengæld ligger feriehusbookingerne mellem 20 og 30 procent højere. Da Vejle Kommune er præget af relativt mange hotelværelser og ikke så mange feriehuse til udlejning er udsigten derfor ikke positiv for erhvervet, forklarer turistchefen.

– Den begyndende opblomstring af smittetallet vil desuden betyde, at det bliver endnu vanskeligere at afvikle de store konferencer som Vejle Kommune normalt er kendetegnet ved, siger Morten Damgaard Nielsen, der tilføjer:

– Der er ingen tvivl om, at krisen i overnatningsbranchen ikke er overstået. Derfor vil der i det kommende halvår også være behov for målrettede initiativer, der kan støtte op om erhvervet, mener turistchefen.