Super-gazelle: Vi fokuserer på det, vi er eksperter i

Super-gazelle: Vi fokuserer på det, vi er eksperter i

19. december 2018

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: SuperSellerS

SuperSellerS har med prisgaranti, hurtig levering, god service og en Trustpilotscore på 9,3 skabt en gazelle-virksomhed i en branche, som er presset af internethandel og ændret forbrugeradfærd.

Det er ikke første gang SuperSellerS modtager Børsens gazelle. Faktisk har virksomheden i Vejle fået hele fire gazeller, siden den blev stiftet i 1997. Men det seneste medlem af gazelle-familien betyder noget helt specielt for stifter og ejer, Søren Bruun:

– Jeg solgte SuperSellerS i 2007 til en fransk virksomhed i samme branche. I november 2014 købte jeg virksomheden tilbage, og siden har alle i SuperSellerS arbejdet hårdt og dedikeret på at komme tilbage til de værdier, det hele startede med.

Grundideen bag SuperSellerS er at tilbyde et stort sortiment af standard-produkter inden for butiksinventar og salgsfremmere, som leveres fra dag-til-dag.

Intet er som før
I nullerne åbnede der mange nye butikker, og branchen vækstede. I dag har internettet taget væsentlige andele af markedet, hvilket udfordrer den traditionelle detailhandel.

– Detailhandlen skal finde nye måder at positionere sig på. Det handler om at skabe et community om butikkens brand og være meget bevidst om butikkens image, indretning og serviceniveau. Og så handler det altid om den rigtige pris, fortæller Søren Bruun, og peger samtidig på ændret forbrugeradfærd som en udfordring, der på sigt kan medføre butiksdød, som det er set i de mindre byer gennem flere år:

– Mange forbrugere er villig til at betale for god service og en oplevelse, når de oplever den i de fysiske butikker. Men der er også en del, der ikke er. De køber i stedet på nettet, selvom de først har set varen i en butik. Det gør det meget vanskeligt for butikkerne.

Fordi branchen er presset i forhold til bl.a. internethandel, stilles der også stadig stigende krav til SuperSellerS i forhold til nye produkter og rådgivning. 

– Vores primære opgave er at stille de løsninger til rådighed som gør, at butikkerne sælger mere. Det er det, vi er eksperter i. Vi skal understøtte butikkernes salgsarbejde med inventar og værktøjer og give råd og vejledning til optimering af salget. Derfor har vores opgave været at finde vores plads i den nye virkelighed, så vi fremadrettet også kan gøre en forskel for vores kunder, siger Søren Bruun.

Ingen spøgelser i Vejle
På trods af kundernes stigende krav til SuperSellerS ser Søren Bruun ikke noget enkeltstående  ”spøgelse” i fremtiden. Han er overbevist om, at virksomheden også i fremtiden kan servicere kunderne og bidrage til omsætning i butikkerne. Men selvom det udefra kan virke som ”snuden i sporet”, så er virkeligheden mere nuanceret.

– Vi forandrer os konstant. For at skabe den vækst, vi har opnået, kræver det hele tiden rigtige beslutninger i forhold til bl.a. serviceydelser og varesortiment. De mange beslutninger er et vilkår, når man driver virksomhed i en branche, som er styret af kundeadfærd, og hvor teknologien spiller en afgørende rolle – og det kommer den også til i fremtiden, slår Søren Bruun fast.

Man skal turde sige nej
Når SuperSellerS er blevet gazelle-virksomhed fire gange skyldes det primært en ekstrem fokusering på at skabe en god kundeoplevelse og tilbyde gennemført service. Fokuseringen har medført et bevidst fravalg af tunge arbejdsgange og ydelser som egne arkitekter, kørende konsulenter og montører. I stedet bliver opgaveløsningerne købt hos eksterne samarbejdspartnere.

SuperSellerS blev stiftet i 1997 i Vejle, og har siden 2005 modtaget fire gazelle-priser. 

SuperSellerS har i stedet tilvalgt et varekatalog på 150 sider til den danske og norske detailbranche, showroom i Vejle, og et stort lager der gør dag-til-dag-levering muligt. Derudover designer virksomheden en del produkter selv for bedst muligt at tilbyde de rigtige løsninger til kunderne.   

– Vores fokusering skaber resultater, og SuperSellerS Trustpilotscore er et godt eksempel. Siden 2015 er vi gået fra en score på 7,7 til i dag 9,3. Det er udelukkende sket, fordi vi har fokuseret på at levere kvalitetsprodukter til en rimelig pris, god service og have fokus på kundeoplevelsen. De resultater, vi skaber, er et produkt af den indsats hele Team SuperSellerS yder hver dag, slutter Søren Bruun.

SuperSellerS har 19 ansatte. Hovedparten af medarbejderne er i Vejle og resten i virksomhedens afdelinger i Norge, Island og på Færørene.