Ny guide skal friste folk til handle lokalt

Ny guide skal friste folk til handle lokalt

13. juni 2019

Tekst: VisitVejle

Den nye ”Gastro Guide” skal fungere som et skattekort, der viser vej til Vejles gastronomiske skatte.

VisitVejle vil gerne inspirere borgere og turister i Vejle til at spise og købe lokalt.

Derfor har VisitVejle netop skabt en ny digital platform, der skal guide borgere og turister til, hvor de kan handle lokale fødevarer.

Guiden er blevet døbt ”Gastro Guide” og samler en række fødevarevirksomheder, cafeer og restauranter samt gårdbutikker og delikatesseforretninger af allerbedste kvalitet.

– I august 2018 stillede vi en række parametre op for udvælgelsen af virksomheder. Vi er gået efter det lokale og ”det danske udtryk” samt lokale råvarer af ypperste kvalitet, fortæller Maria Sommer, der er projektleder på VisitVejles projekt om Gastro-turisme.

Massiv opbakning fra det lokale erhvervsliv
De udvalgte fødevarevirksomheder blev i efteråret 2018 inviteret til en informationsdag, og der har været stor opbakning fra virksomhederne.

– Vi er meget taknemmelige over den massive opbakning fra vores samarbejdspartnere. Vi kan i sandhed mærke, at virksomhederne brænder for deres fødevarer og at ”spitzenklasse” råvarer er en del af Vejles DNA. Nu vil vi gerne formidle det videre til Vejles borgere og turister, fortæller hun.

Guide planlagt til international fotofestival
VisitVejle har arbejdet ihærdigt for at gøre guiden klar til den internationale madfotofestival, der finder sted i Det Gamle Teater i Vejle.

– Festivalen bragte over 200 mennesker fra 27 nationer til byen, og i den forbindelse stod vi klar med Gastro Guiden, som vitterligt blev revet ned af hylderne, fortæller Maria Sommer, som desuden er manager i kommunens erhvervsturismeafdelingen MeetingVejle.

– Vi skal tænke bæredygtigt

Med sloganet ”Køb Lokalt, det er Genialt Globalt” sætter VisitVejle fokus på bæredygtig turisme, hvor både nationale og internationale turister inspireres til at købe lokale råvarer.

– Vi lever i en tid, hvor bæredygtighed skal indtænkes i alle aspekter af vores liv – også i turismen. I stedet for at tage i supermarkedet for at købe asparges fra Peru, vil vi gerne opmuntre gæster til at købe varer i sæson – og lokalt, forklarer Maria Sommer, og fortsætter:

– Som en aktiv del af resiliens-netværket skal Vejle gå forrest og vise, at vi prioriterer det bæredygtige og sunde liv – også for vores gæster. Og Gastro Guiden henvender sig både til turister og borgere, som vil opleve det allerbedste på det gastronomiske område i Vejle.

Gastro Guiden inspirerer også digitalt
Gastro Guiden er trykt som brochure, men den eksisterer også som et digitalt univers, hvor VisitVejle via blogs har fokus på storytelling.

– Vi vil gerne fortælle om alle de mennesker, der laver fantastiske madoplevelser. Alt lige fra Engmarksis til Anduma Vinbar og Vikingemyter to go hos Café Sejd i Jelling. Vi vælter i gode gastronomiske oplevelser i Vejle og omegn, så det er bare med at fortælle alle de gode historier fra vores lokalområde, slutter hun.