Kvindelige iværksættere blomstrer i Spinderihallerne

Kvindelige iværksættere blomstrer i Spinderihallerne

23. august 2021

Tekst: Emma Louise Laycock
Foto: Peter Clausen

Det halter stadig gevaldigt med at få flere kvinder til at springe ud som iværksættere, men i Vejle Kommunes innovationsmiljø for kreativt iværksætteri – Spinderihallerne – er kvinderne stærkt repræsenteret.

Undersøgelser og analyser viser med al tydelighed, at der stadig er langt mellem kvindelige iværksættere. Ifølge en analyse fra Ledernes Hovedorganisation, var kun 26,8% af nye virksomheder i 2019 startet af kvinder. I Spinderihallerne er der ikke så langt mellem kvinderne. Faktisk har 42% af virksomhederne i huset en kvindelig ejer eller medejer.

– Spinderihallernes iværksættermiljø er for selvstændige inden for de kunstneriske og kreative fag. Det er fx designere, grafikere, kommunikationsfolk – og her er der helt tilbage på uddannelserne en overvægt af kvinder, fortæller Mette-Marie Karlberg, der er iværksætter konsulent i Spinderihallerne.

I Spinderihallerne er der ikke særligt fokus på de kvindelige iværksættere som sådan, men det alligevel vigtigt at være bevidst om de forskellige behov, der kan opstå på iværksætterrejsen.

– Det bliver hurtigt lidt for stereotypt at dele iværksættere op i mandlige og kvindelige, men forskningen viser, at man i de tidlige faser af selvstændig beskæftigelse, kan nyde godt af at gå med livrem og seler og for eksempel have det, vi kalder for et hybridt arbejdsliv – et arbejdsliv, der giver plads til både freelanceopgaver, projektansættelser osv., hvor man kan prøve sig frem, siger Mette-Marie Karlberg.

Ofte er det praktiske og strukturelle omstændigheder, der bremser de kvindelige iværksættere.  Sådan oplever Iværksætter Nanna Nør, der har været selvstændig siden 2018, det også.

– Der ligger også en masse praksis i at det er kvinder der føder børn og gerne vil stifte familie, og derfor også har brug for at være væk fra jeres arbejde i forbindelse med barsel. Der er mange kvinder, der først kaster sig ud i iværksætterdrømmen, når økonomien på hjemmefronten er stabil og børnene er store – hvilket er super ærgerligt, fortæller Nanna Nør.

Udviklingsprojekt gav kvindelige iværksættere ekstra kraft

Udviklingsprojektet Medstrøm, som sluttede sidste år, havde til formål at skabe øget iværksætteri ved at styrke etableringen, overlevelsen og væksten i kreative erhverv i region Syddanmark.

Medstrøm bestod af 4 forløb, hvor Power-Up forløbet, som var målrettet den helt nye iværksætter, foregik i Spinderihallerne. I alt 364 iværksættere deltog i forløbet, og 74% af dem var kvinder. En del af ambitionen var at give de nye iværksættere mulighed for sparring og erfaringsudveksling med andre iværksættere. Og netop rollemodeller er en vigtig faktor for mange kvindelige iværksættere.

– Det har alle i øvrigt brug for i starten! Rollemodeller som man kan blive inspireret af – og opbakning så man føler, at man er på rette vej, siger Mette-Marie Karlberg.

Og det kan grafiker Nanna Nør, som deltog i Power-Up forløbet, nikke genkendende til. Som ny iværksætter havde hun nemlig brug for hjælp til at styrke sin selvtillid som virksomhedsejer.

– Medstrøm lærte mig at netværke. Når man giver lidt, får man 10 gange så meget tilbage. Jeg lærte, at turde sige højt, hvad mine udfordringer var – og ikke kun hvor fed min virksomhed er – og så var der altid en i netværket, der lige kunne hjælpe. Det har været en gave at opleve opbakningen til min virksomhed fra andre og at opleve inspiration fra rollemodeller, fortæller Nanna Nør.

– Jeg blev tvunget til at tage min virksomhed ekstremt alvorligt. Før jeg startede på mit forretningsudviklingsforløb på Medstrøm, havde jeg bare tænkt, at mit arbejde bare var sådan noget ”krea”-noget. Men på Medstrøm blev jeg nødt til at stå ved det, jeg laver, og dygtiggøre mig i at brande mig selv. Jeg lærte, at jeg ikke skal være en undskyldning for mig selv, forklarer Nanna Nør.

Behov for kulturændring

Der kan dog være flere barrierer, der står i vejen for, at drømmen bliver til virkelighed. Men de praktiske rammer omkring barsel og børnepasning er ikke den eneste barriere. Ifølge Mette-Marie Karlberg handler det i høj grad også om kulturen omkring kvindelige iværksættere. Og her er der behov for en langt større indsats for at fremhæve de gode rollemodeller.

– Der er ingen tvivl om, at vi mangler fokus på de gode rollemodeller inden for kvindelige iværksættere. Der er masser af rollemodeller inden for vækst-iværksætteri – se bare på Løvens Hule. Men vi mangler historierne om de solo-selvstændige, freelancerne, der forstår at balancere interesser, arbejde, familie, venner og passion uden at skulle sove på sofaen på kontoret og ikke udbetale løn til sig selv i et år. Vi mangler at give spalteplads og seertid til konsulenten, der tjener en månedsløn hjem fra dag 1, men ikke har nogen intention om at være risikovillig, siger Mette-Marie Karlberg.

Nanna Nør håber, at flere kvinder finder lyset og modet til at starte en selvstændig virksomhed. Ohg hun har følgende råd til sine kommende kollegaer.

– Hav en klar aftale med hjemmefronten, så i er enige om hvad det kræver som par eller familie at den ene parts skal stå mere til rådighed som selvstændig end som ansat.

Sæt dig en plan for hvad du vil nå på den første måned, år og måske 2,3,4 år. Det kan være svært at nå i mål med sine drømme og planer hvis man ikke har gjort det specifikt hvad de i virkeligheden er.

Brug sociale medier! både som branding platform, men også til at netværke. jeg mødt en masse spændende mennesker gennem Instagram, som man både kan netværke med, men også skabe opgaver sammen og til hinanden, gennem hinandens kontakter. Vær ikke bange for at dele gode råd med andre små iværksættere, man får ligeså meget igen, fortæller Nanna Nør.