Samarbejde er nøglen til øget turistsucces

Samarbejde er nøglen til øget turistsucces

27. maj 2019

Tekst: Torbjørn Næs Bertelsen

Turistdestinationer og kommuner skal være bedre til at samarbejde og have mod til at sætte en retning, lød anbefalingen, da 120 lokale turist-ildsjæle var samlet til turistkonference i Givskud.

– Turister bekymrer sig ikke om kommunegrænser.

Sådan lød punchlinen fra én mødedeltager, da Vejle Kommune 22. maj inviterede folk, der arbejder professionelt med turistindustrien til en konference under overskriften ”Fremtidens Oplevelser.”

I stedet for at kæmpe for hver sin del af kagen, så burde turistdestinationer og kommuner samarbejde om at gøre turistlagkagen større, måtte det forstås.

Ønsket om øget samarbejde gik igen flere gange på konferencen, der fandt sted i Givskud Zoos mødelokaler. Blandt andet var ordet ’samarbejde’ den absolutte topscorer, da konferencedeltagerne med deres smartphones skulle sende tre ord, som de mente var vigtigst for udviklingen af turismeområdet.

Som afslutning på konferencen ‘Fremtidens Oplevelser’ blev deltagerne bedt om at tage deres smartphone frem og logge ind på en bestemt internetside. Her skulle de indtaste tre ord, der bedst indkapsler det deltagerne mener Vejle Kommune skal satse på, for at udvikle fremtidens turistoplevelser.

Allerede i dag samarbejder Vejle Kommune med flere nabokommuner i turistsamarbejdet Destination Legoland.

Her benytter man det kendte varemærke LEGOLAND til at skabe opmærksomhed i udlandet og sikre, at udenlandske turister, der besøger området også får øjnene op for andre attraktioner.

På den måde bliver samarbejdet udbytterigt for alle parter.

Kommunens rolle: Skab netværk
– Jeg synes konferencen viste, hvor meget der egentlig foregår i Vejle Kommune. Som ny erhvervsdrivende er det meget værdifuldt at få mulighed for at skabe kontakt med så mange mennesker, der ligesom jeg arbejder med at skabe oplevelser, siger Christoffer Stjernholm, der arrangerer mountainbikeudflugter i sit firma TrailTek.

Han håber samtidig, at kommunen vil tage initiativ til flere lignende møder, der kan bringe folk i turist- og oplevelsesbranchen sammen.

– Jeg tror, at kommunen kan være med til at sætte en overordnet retning for turismesamarbejdet i lokalområdet, og samtidig være facilitator for, at vi kan møde hinanden, siger han.

Klik på billedet for at se flere billeder fra turismekonferencen ‘Fremtidens Oplevelser’.

Klimademonstrerende unge er morgendagens forbrugere
Blandt oplægsholderne gjorde digitaliseringsekspert og CEO i The Creators Community, Tine Thygesen, et stort indtryk i forhold til, hvilke globale trends er på vej og hvordan man kan inddrage teknologi i sin virksomhed.

– Hvis jeg skulle starte en turismevirksomhed i dag, ville jeg sørge for, at alle fødevarer vi brugte var lokale, og jeg ville lade menneskene bag fortælle historien om dem. Alt skulle være økologisk og så ville jeg gå med på den veganske bølge, og lave et stille skifte i menuerne fra kødretter til veganske retter, fortalte hun i sit oplæg.

Hun tog afsæt i det hun mener er en af de helt store trends i vor tid. Nemlig at ungdommen i dag er langt mere klimabevidst og aktivistisk.

– De unge, der i dag demonstrerer for klimaet er lige om lidt vores primære forbrugere og medarbejdere. For dem er klimaetik vigtig, og de vil vælge produkter til og fra, alt efter om de fornemmer, at virksomheden tager ansvar for klimaet eller sviner, sagde Tine Thygesen.

Samtidig er de klimabevidste unge også morgendagens medarbejdere. Faktisk vil 75 procent af arbejdsstryken i 2025 bestå af de såkaldte millenials – personer født efter år 2000. Og ifølge Tine Thygesen er løn ikke nok til at tiltrække dygtig arbejdskraft fra denne generation.

– For den kommende generation er det vigtigt, at de bruger deres evner på at gøre verden til et bedre sted, og de er bevidste om at efterlade et så lille klimaaftryk som muligt, forklarede hun.

Inddrag teknologi i alt det ’trælseste’
Tine Thygesens oplæg har også fået Christoffer Stjernholm til at tænke over udviklingen af hans egen virksomhed.

– Teknologi bliver i fremtiden en del af alle brancher. Det er bare et spørgsmål om at finde frem til de områder, hvor det giver mest mening, for det skal jo ikke være teknologi for teknologiens skyld. Tine Thygesen gav det råd, at man skulle se på, hvad der med hendes ord var det ’trælseste’ ved ens arbejde. Man skulle starte der for at se om man kan automatisere de trælse repetitionselementer væk fra ens arbejde, forklarer han, og afslutter:

– Det råd gav god mening for mig, og det har jeg tænkt mig, at jeg skal overveje grundigt, for at finde ud af, hvor det giver mening for min virksomhed, fortæller Christoffer Stjernholm.