Iværksætterprisen 2020: Ambitiøse Myselfie tager festen til et nyt niveau

Iværksætterprisen 2020: Ambitiøse Myselfie tager festen til et nyt niveau

08. januar 2020

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: Myselfie

Myselfie har specialiseret sig i at skabe minder i knivskarp kvalitet og give festen nyt liv online. Nu vil Vejle-virksomheden også indtage Europa.

Myselfie ApS blev til årets nytårskur, for erhvervslivet i Vejle Kommune, tildelt Iværksætterprisen 2020. Det skete foran over 750 erhvervsfolk den 7. januar i Vingsted Hotel & Konferencecenter.

Vejle-virksomheden har udviklet en Myselfie photobooth (fotoautomat), der tager billeder i 4K-opløsning og sikrer minder i knivskarp kvalitet fra fester, begivenheder og arrangementer. I valget af Myselfie til Iværksætterprisen 2020 lyder juryens begrundelse bl.a.:

”Virksomheden oplever stor omsætningsforøgelse, og har et internationalt skalerbart produkt. Virksomheden benytter et moderne digitalt koncept, der er nytænkende og rammer ind i tidens ånd. Tilfredsheden med produktet er tårnhøjt – hvilket kan aflæses på bedømmelserne på trustpilot. Virksomheden tjener som rollemodel for andre iværksættere gennem professionel og systematisk tilgang i forhold til kapitalfremskaffelse, professionel kommunikation, lytte til feedback fra kunder og en dedikeret indsats”

Myselfie blev hyldet på scenen for Iværksætterprisen 2020. Fra venstre ses Peter Skou, formand for BusinessVejle, Kim Winther fra CONNECT Denmark, borgmester Jens Ejner Christensen, medejere af Myselfie Peter Lynggaard og Thomas Bennedsen og erhvervschef Morten Damgaard. (Foto: Stjernegaard Fotografi & Film)

 

Prisen blev uddelt af Vejle Kommune i samarbejde med Vejle Iværksætter- og Erhvervsfond. Med Iværksætterprisen 2020 følger 10.000 kr. fra Vejle Iværksætter- og Erhvervsfond, et kunstnerisk værk, og et diplom. Derudover fik Myselfie tildelt et gavekort fra CONNECT Denmark til et Springboard, der giver mulighed for yderligere sparring på forretningsplanen.

En modpol til sociale medier

Konceptet bag Myselfie er udviklet i en tid, hvor mange har adgang til et højkvalitetskamera via mobiltelefonen. Men når det alligevel er lykkedes at skabe en iværksættersucces for Myseflie, er forklaringen ifølge direktør Thomas Bennedsen, at virksomheden har fundet et hul i markedet:

– Jeg tror, vi har ramt noget, der er behov for. Myselfie er en modpol til de sociale medier, som i virkeligheden måske ikke er så sociale, når vi bruger dem. Det samme gælder, når man tager en selfie. Alle kan tage en selfie, men det er en asocial handling, der lukker for interaktionen og ikke inviterer andre til at deltage i billedet.

– Vores koncept skaber et ”space” til social interaktionen og slipper kreativiteten fri. En anledning til at mødes, at have det sjovt og være uformelle. Vi sikrer festens minder og leverer billederne i den bedste kvalitet. Det er vores garanti til kunderne.

En gylden periode

Da virksomheden lancerede Myselfie photobooth, var det den første af sin slags på det danske marked. Siden er produktet blevet kopieret og efterlignet, men Myselfie er fortsat suveræn størst i Danmark.

– Vi har ramt en gylden periode og haft timingen på vores side. Da de første konkurrenter kom på markedet, havde vi netop lanceret et nyt logistiksystem, som sparede os produktionstid for hver Myselfie, og gav os et forspring, fortæller Thomas Bennedsen.

– Nye konkurrenter vil gerne kæmpe på prisen, men det vil vi ikke. Vi vil hellere gøre produktet dobbelt så godt og konkurrere på kvaliteten. Festen kan ikke tages om, øjeblikket kommer aldrig igen, og det er vores ansvar, at der kommer det bedste resultat ud af det. Det er det vigtigste for os, og det ansvar tager vi meget seriøst.

Myselfie tilbyder bl.a. kunderne 12 timer support i døgnet alle årets dage og udkørende support, hvis der skulle opstå problemer med en Myselfie photobooth. Den samlede oplevelse har sikret Vejle-virksomheden en høj vurdering på Trustpilot.dk, der samler forbrugeranmeldelser. Og virksomhedens placering i Vejle er vigtig for at kunne levere den bedste service og dermed opretholde den høje score på trustpilot.

– Vi er lige så meget en logistik-virksomhed, som vi er en virksomhed med et godt kamera. Og derfor er det fantastisk at drive sin virksomhed i Vejle, hvor der er lige langt til alle ender af landet, hvis der skulle opstå udfordringer hos kunderne.

Thomas Bennedsen og Peter Lynggaard ejer størstedelen af Myselfie. De er begge flyttet tilbage til Vejle, hvor de driver Myselfie, efter ophold i Aarhus og København.

Kampen om den digitale oplevelse

Myselfie er i gang med at videreudvikle den digitale oplevelse. I første omgang er der fokus på en cloud-løsning, hvor det bliver muligt at dele billeder og gallerier med gæsterne efter festen, uden de skal bruge brugernavn og kodeord for at se og downloade billederne. Cloud-løsningen skal give Myselfie et konkurrencemæssigt forspring, der gør det sværere at kopiere konceptet på det udenlandske marked.

– Den digitale oplevelse kommer til at fylde rigtig meget i udviklingen af vores koncept. Og det digitale produkt bliver afgørende for, hvor langt vi kan nå ud i Europa. Dertil kommer naturligvis logistikken med +vores photobooth i Europa, men den digitale udvikling bliver vores største udfordring. Derfor er det vigtigt, at vi har vores investorer at spare med i denne fase, så vi kan nå i mål.

Den digitale løsning skal kunne håndtere 40-50 mio. billeder om året og tilgås af 1.000 enheder samtidig.

Løverne skal hjælpe Myselfie ud i Europa

I 2018 kunne seerne på DR1 se Myselfie lande en samlet investering på 1.000.000 kr. fra de fem dommere i programmet Løvens Hule. Investeringen var betydelig højere end de 250.000 kr., som virksomheden efterspurgte, men Vejle-drengene valgte alligevel at takke ja og sælge en større andel af Myselfie for at få de fem løver med på holdet. Men deltagelsen i programmet var aldrig for pengenes skyld.

Løverne fra Løvens Hule valgte alle at investere i Myselfie og fejrede det med en myselfie. Løverne er fra venstre: Christian Stadil, Peter Warnøe, Mia Wagner, Jesper Buch og Jan Dahl Lehrmann.

 

– Vi deltog ikke for at få pengene, men for at få nogle skarpe hjerner ombord. Vi havde bevidst sat en lav pris fra start, fordi det ville øge muligheden for at få en løve med på holdet, og det var derfor, vi deltog i programmet. At vi så endte med at få alle fem løver med, er fantastisk, og det gør kun virksomheden endnu stærkere, fortæller Thomas Bennedsen, som efterfølgende har mærket løve-effekten:

– Deltagelsen i Løvens Hule har givet Myselfie et løve-boost og værdifuld omtale. Effekten viste sig for alvor, da programmet blev sendt på DR 1 og de efterfølgende seks måneder. At have løverne med på holdet giver os en kæmpe fordel i vores ambition om at indtage nye markeder i Europa.

Myselfie har allerede en partner i England og er i gang med at udbrede konceptet i Sverige og Tyskland.