Det cirkulære er ikke ligetil, men rummer stort potentiale

Det cirkulære er ikke ligetil, men rummer stort potentiale

10. september 2020

Tekst: Maj Held Sallingboe-West
Foto: Brannatura

Brannatura fokuserer på at udvikle plantebaserede drikke, der både er sunde og bæredygtige – men ambitionerne går videre endnu. De vil gå hele vejen til en cirkulær forretningsmodel, hvor intet går til spilde og håber endda på at kunne realisere et negativt CO2-aftryk.

Det startede alt sammen med en ven, der var laktoseintolerant og ikke havde gode muligheder for at vælge noget lækkert at drikke. Her 3 år senere er biotekvirksomheden Brannatura nu klar til at introducere sine plantebaserede drikke til markedet.

På billedet er Brannaturas produktsortiment for plantebaserede drikke – de er både er sunde og bæredygtige.

 

Sander Sieuwerts, en af grundlæggerne af Brannatura, forklarer, at bæredygtighed er vigtigt for dem. Derfor arbejder de med at mindske spild i produktionen af plantebaserede drikke og er også begyndt at afsøge de cirkulære forretningsmodeller for at kunne gå hele vejen til ”zero waste” og blive det mest bæredygtige plantemælk på markedet.

Der er i samfundet en øget tendens til, at forbrugere og myndigheder interesserer sig for, hvordan produkter er produceret, og hvilket affald det genererer. Dermed er der et potentiale for virksomheder til at adskille sig positivt ved at gå den cirkulære vej og have styr på sit produkts livscyklus. Det kan dog være en udfordring at skulle gentænke sin forretningsmodel, og for mange giver det mening at hente hjælp til processen.

– Vi har lært en del omkring potentielle kunder, leverandører og partnere af at deltage i C-Voucher – det var meget brugbart, at Vejle Kommunes eksperter hjalp med at kortlægge disse som forberedelse af vores business case,  forklarer Sander Sieuwerts.

– Vi stod herefter med to veje at gå, og da den ene havde nogle tekniske udfordringer, der først skulle løses, valgte vi at gå med modellen, hvor vi skal finde samarbejdspartnere til at aftage vores restmaterialer af fibre til fødevarer og foder og bruge det fornuftigt. Det kræver, at vi er gode til organisering, da vi skal kunne balancere salget af drikke og restmateriale – og i de mængder som samarbejdspartneren efterspørger – for at være rigtig cirkulære. Der må ikke være det mindste spild, siger Sander Sieuwerts.

Der er penge at hente

Udover at det kan være nødvendigt med rådgivning, når en virksomhed vil bevæge sig over i en cirkulær forretningsmodel, kan det også være en udfordring for små- og mellemstore virksomheder at sætte penge af til rejsen. I C-Voucher programmet lærte Brannatura også om støttemulighederne, og det gav bonus, da de har modtaget et beløb fra Innovationsfonden, som kan bidrage til at implementere deres cirkulære forretningsmodel.

– Vi har et produkt, der skal ind at kæmpe på et voksende marked, og det er dyrt at starte produktionen op. En cirkulær forretningsmodel gør os dog både mere omkostningseffektive, hvilket er godt for bundlinjen, samt giver os et stærkere bæredygtighedstempel end konkurrenterne med højere udnyttelse af råvareressourcerne. På markedet for drikkevarer har der nemlig hidtil primært været fokus på bæredygtige varianter af mælk og yoghurt, forklarer Sander Sieuwerts.

Hjemme- og nærmarkeder først

Fremtidsplanen for Brannatura er, at de skal have realiseret deres mål om ”zero waste” inden for det næste års tid. Det betyder også, at de først fokuserer på Danmark som hjemmemarked. Dernæst vil de kigge ud mod markeder som Skandinavien, Holland, Tyskland og Belgien, hvor der også er et stort fokus på bæredygtighed og grøn omstilling. Det er planen for de næste 3 år.