Danmarks bedste handelsby vil ikke hvile på laurbærrene

Danmarks bedste handelsby vil ikke hvile på laurbærrene

22. august 2019

Tekst: Torbjørn Næs Bertelsen

Detailhandlen i landets byer står foran radikale forandringer - også i Vejle, som i høj grad vil satse på flere og bedre oplevelser i bymidten.

– Vi skal jo lige i gang…

Sådan opsummerer Michael Friis Møller fra Meng og Company, den attitude han blev mødt med i nogle af gågadebutikkerne i Vejle, da han en tilfældig formiddag agerede ’mystery shopper’. Selv i en by, der er blevet kåret til Danmarks bedste handelsby, er der områder, som kan forbedres.

– Da jeg kommer ind i butikken er jeg ved at falde over en støvsuger, mens to unge piger er i gang med at tale om en sød date fra dagen før. Han lød bestemt også sød, men der var ikke meget fokus på mig som kunde, selvom butikken for længst var åbnet.

Sådan lød det fra Michael Friis Møller, da han præsenterede sine oplevelser for 75 af Vejles butiksdrivende, der 15. august var samlet i Torvehallerne til branchemødet ’Detailhandlen i Førertrøjen’, der var arrangeret af Vejle Kommune og City Vejle.

– Så selvom man er blevet kåret til Danmarks bedste Handelsby, så er der ingen grund til at hvile på laurbærrene, sagde Michael Friis Møller, der desuden roste Vejle for at være en hyggelig by, hvor man flere steder kan opleve en dejlig sydlandsk stemning med caféer og specialbutikker.

Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, bød velkommen til topmødet for detailhandlen, der fandt sted i Torvehallerne.

Godt udgangspunkt – men ændringer går ikke Vejle forbi
Det er nu ikke laurbærkronerne, der trykker på pandelapperne hos Vejles handelsdrivende. Her er man meget bevidste om, at selvom Vejle i øjeblikket er i en gunstig situation med en attraktiv og levende gågade med masser af spændende butikker, der tiltrækker mange kunder – så går forandringens vinde ikke uden om Vejle.

Det slog kommunaldirektør i Vejle Kommune, Niels Ågesen, fast i sin indledning til detailhandelstopmødet.

– Det går godt, men vi er også udfordret af strukturelle ændringer som e-handel, sagde han, inden detailhandelseksperten Heidi Svane Petersen, gav sit bud på detailhandlens fremtid:

– I fremtiden vil butikker ikke kun være et sted for transaktioner, men også for oplevelser og genbrug. For eksempel viser en undersøgelse fra Bestseller, at kun 55 procent af forbrugerne søger inspiration til det næste køb i butikker. Resten søger inspiration fra venner, sociale medier, TV, film, serier eller andet, fortalte Heidi Svane Petersen, og fortsatte:

– Om nogle år tror jeg ikke længere der er behov for servicemedarbejdere, der behandler købet af varer. Derfor vil servicemedarbejderens rolle ændre sig til at være en vært, der skaber oplevelser i butikken. Forbrugerne er i højere grad selvhjulpne og ved ofte mere om det par bukser de søger end ekspedienten, for kunden har undersøgt det hele hjemmefra.

Galleri: Se flere billeder fra Topmødet for detailhandlen, der fandt sted 15. august i Torvehallerne.

Detailhandel bygget på oplevelser
Blandt de 75 deltagere i Torvehallerne var både erhvervsdrivende, politikere og repræsentanter for lokale handelsstandsforeninger. Generelt blev der udtrykt en stor glæde over udviklingen i Vejles handelsliv, samtidig med, at der blandt de erhvervsdrivende var en stor realisme om, at branchen går en udfordrende fremtid i møde.

– Der vil være byer, hvor midtbyerne vil lukke helt eller delvist ned i de kommende år. Det vil de, fordi byerne vil blive yderligere presset af grænsehandlen ligesom handlen på internettet kun vil tage til, sagde varehuschef i Føtex Windfeld-Hansens Gade, Per Olesen, der understregede, at han mener Vejle ligger tilpas langt fra den dansk-tyske grænse til, at Vejle ikke er lige så udsat som byer, der ligger længere mod syd.

Deltagerne på detailhandelsmødet havde afslutningsvis mulighed for at komme til orde, og byde ind med forslag til, hvordan Vejle kan udvikles som handelsby.

Blandt forslagene var etableringen af nogle alternative ruter end hovedgågaden. Der blev foreslået, at man etablerede en historisk rute og en kulturel rute, der tog folk med ud i sidegaderne, men det blev også foreslået, at placere en kulturel institution som et bibliotek i midtbyen, så folk havde en anledning til at besøge midtbyen, selvom de ikke nødvendigvis havde planer om at handle i mitbyen.

Det ord, der især gik igen blandt forslagene var ’oplevelser’. Der var generel enighed om, at der fremover skal skabes endnu flere oplevelser for de handlende for at fastholde og udvikle opfattelsen af Vejle som en spændende handelsby, hvor der sker noget.

I dag er der allerede mange store aktiviteter på gågaden i Vejle, såsom Halloween, Black Friday, Men’s Night, Ladies Night, Kagens Dag og mange flere. Men hvis ønskerne fra deltagerne på detailmødet i Torvehallerne bliver til virkelighed, så er der mange flere begivenheder og oplevelser i vente.