Christian Arnstedt: Det koster ofte kun en croissant og en kop kaffe

Christian Arnstedt: Det koster ofte kun en croissant og en kop kaffe

17. september 2021

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: Jaroslaw Knapek

De gode råd til erhvervslivet i Vejle Kommune stod i kø, da Christian Arnstedt gik på scenen i Vejle Musikteater, hvor også lokale ildsjæle brændte igennem med inspirerende oplæg.

Deltagerne til årets erhvervskonference i Vejle Kommune gik ikke forgæves, da Vejle Musikteater igen kunne åbne dørene efter en ufrivillig pause. Erhvervschef Morten Damgaard Nielsen var aftenens konferencier, og han kunne sammen med en stolt borgmester byde erhvervslivet velkommen tilbage efter en hård covid-19-periode for mange. Og borgmester Jens Ejner Christensen glædede sig bl.a. over et stærkt comeback i Vejle Kommune:

– Det går rigtig godt i Vejle Kommune. Vi slår rekorder, når det kommer til bosætning, vi sælger både parcelhusgrunde og erhvervsjord som aldrig før, og vores ledighed er banket i bund. Vi kan også glæde os over, at vi har hele to Michelin-restauranter i Vejle, og det er fantastisk, sagde en stolt Jens Ejner Christensen.

Men der var også to andre lokale virksomheder, som blev hyldet for en ekstraordinær indsats. Iværksætterprisen 2021 blev nemlig uddelt i forbindelse med erhvervskonferencen, og prisen gik til softwarevirksomheden Vertikal AI. Samtidig modtog brødrene Eskildsen fra Give Elementfabrik prisen for Årets Købmand 2021.

Læs også: Brødrene Eskildsen fra Give Elementfabrik kåret til Årets Købmand 2021 

Læs også: Kunstig intelligens gør Vertikal AI til vinder af Iværksætterprisen 2021

Ung hanløve åbnede til maskinrummet

Erhvervskonferencen keynote speaker Christian Arnstedt, Co-Founder og CEO Blazer Capital, er for mange nok mest kendt for sin deltagelse i Løvens Hule, hvor han spotter den gode forretning og investering. Christian Arnstedt ved, hvordan man lancerer et projekt/en virksomhed succesfuldt, og hvordan man spotter en god idé, og det var netop det, han delte med publikum fra scenen i Vejle Musikteater.

Den unge hanløve tog publikum med ind i maskinrummet på Blazer Capital, når den gode ide skal vurderes, hvilke er systematiseret i forskellige trin. Første trin er at tage en intern vurdering om en ide er god eller mindre god. Næste trin er at teste ideen ekstern overfor en gruppe mennesker, hvilket ofte sker via fokusinterview. Er der stadig substans i ideen, forsøger Blazer Capital at indhente viden fra personer der har arbejdet med det samme område. Men det er svært at spare med virksomheder, som bliver ens konkurrenter, og derfor har de fundet en anerledes tilgang, som skaber gode resultater.

– Vi bruger LinkedIn og lignende platforme. Her leder vi efter personer, der har været direktør i lignende industri indenfor de sidste par år, men som stadig sidder med en masse viden, som ikke er outdated, og som er interesseret i at komme ind og høre om vores projekt. Det lykkes ret godt, og vi giver ofte ikke mere end en croissant og en kop kaffe, og vi får en masse vigtig viden. Er der stadig substans, går vi videre med ideen, fortæller Christian Arnstedt, og tilføjer:

– Herefter arbejder vi struktureret videre med at undersøge, hvor vi skal ligge i markedet. Vi skal ikke være identisk med de andre konkurrenter, men skille os ud og skabe et stærkt brand.

Når Blazer Capital skal lancere et brand, arbejder de parallelt på flere niveauer. Samtidig med den strategiske ide-fase, undersøger de leverandører, producenter, marketing og ikke mindst teste konceptet i praksis, så de er klar til at rykke, når ideen er godkendt.

– Det er vigtigt at teste sin forretningside. En metode er at sætte en billig hjemmeside op og begynde at købe annoncer til at sende folk ind på hjemmesiden. Ved at kigge på klikpriserne for tre forskellige produkter, kan man hurtig få et indblik i, hvor de bedste muligheder ligger, forklarede Christian Arnstedt, som understregede vigtigheden af at teste forretningsideen forud for en eventuel stor investering.

Gud, hvor tog jeg fejl

Men også når det kommer til markedsføring, havde Christian Arnstedt et par gode råd til erhvervslivet i Vejle Kommune:

– For fem år siden tænkte jeg, at youtuber og influencers var lidt en joke. Men gud hvor tog jeg fejl. De flytter produkter på et niveau, som jeg slet ikke forstår.

– De små influencers koster ikke så meget, men det gør de store. Vi forsøger at få dem til at dele nogle af vores ting, uden vi skal betale for det. Influencers og youtuber skal nemlig opfinde sig selv hele tiden, og derfor er de også interesseret i content, hvis det er gennemført nok. Det skaber værdi hos dem, men også stor værdi for os.

– Min opfordring er derfor, at få lavet noget skævt og sjovt indhold. Vi sender typisk 50 produkter ud, og måske bliver 15 af dem delt, mens 35 ikke gør. Men det er stadig en virkelig god forretning for os. Vi har 15 personer i virksomheden, som udelukkende sidder og arbejder med influencers i hele verden, og det siger noget om, hvor vigtigt en kanal det er.

Lokale ildsjæle brændte igennem

Det var lokale ildsjæle i topform, der gik på scenen i Vejle Musikteater. Det lokale hold bestod af Malene Østergaard, Chief Operating Officer i AI Innovation House, Jesper Ratza, direktør og ejer af Autoproff, og Mette Ullersted, direktør og ejer af Playmakers. Fælles for de tre virksomheder er, at digitalisering har en helt særlig rolle.

Malene Østergaard, som havde taget en robot med på scenen, fortalte om, hvordan data kan skabe værdi i en digitaliseret verden. Kunstig intelligens findes i rigtig mange ting, og er bl.a. tilstede når man benytter sin GPS i bilen, hvor den kan guide via en anden rute, hvis der sker noget uforudsigeligt. Det samme gælder hos museer, hvor man benytter data til at se, hvordan folk bevæger sig hen. Men det bliver også brugt i sensor-bleer.

Ifølge Malene Østergaard kan det være kompliceret at arbejde med data, men der kan også være en stor gevinst ved at omsætte data til konkrete løsninger, som skaber værdi. Derfor var hendes gode råd, at tage en GDPR-konsulent med i processen, for at navigere uden om de forhindringer, som arbejdet med data kan medføre.

Jesper Ratza har revolutioneret brugtbilsmarkedet med Autoproff ved at digitalisere den traditionelle bilbranche.

– Ved hjælp af kunstig intelligens kan vi hjælpe forhandleren med at prissætte bilen på en professionel måde, og derved afsikre den risiko der kan være ved at tage en brugt bil ind, fortæller Jesper Ratza.

I dag tæller Autoproff over 100 medarbejdere, og virksomheden har et mål om at firedoble sin omsætning på de næste fire år. Men selvom Jesper Ratza har skabt en millionforretning, så har vejen til succes ikke altid været let, og der er begået mange fejl undervejs. Og de fejl fik publikum et indblik i, som inspiration til selv at undgå at begå samme fejl i arbejdet med at skabe vækst.

Så mange medarbejdere kan Mette Ullersteds virksomhed Playmakers ikke tælle. På den faste lønningsliste er tre personer, men til gengæld har hun fundet en atypisk forretningsmodel, som skaber værdi for alle. Netop forretningsmodellen har været afgørende for, at virksomheden har kunne vækste på et højt niveau. I 2020 var omsætningen mere end fordoblet sammenlignet med året 2019 på trods af covid-19.

– Vi har næsten ingen fastansatte, og vores playmakers, altså freelanceansatte, er ikke sikret opgaver på forhånd. Til gengæld er virksomheden heller ikke sikret, at vores freelancere kan tage de opgaver, vi får ind. Det er vores kontrakt, og sådan skal det være i denne virksomhed, fortæller Mette Ullersted, og tilføjer:

– Hvis nogen af vores playmakers oplever bøvl, så SKAL man sige det. Så tager vi en snak om det, for vi er nødt til at italesætte det, hvis Playmakers skal udvikle sig.

– Vi ændrer på reglerne og rammerne ca. en gang i kvartalet. Det er vi nøst til at gøre, ellers kan vi ikke følge med markedet. Vi laver også nye produkter ca. en gang i kvartalet. Sådan er det. Er det besværligt? Ja, men det er nødvendigt.

Bredt samarbejde

Det er et bredt samarbejde, der har arrangeret dette års erhvervskonference. Sammen med Vejle Kommune står BusinessVejle, City Vejle, AKTIV erhverv, Vejle Boldklub og Give Handel og Erhverv.