Virksomheder kan score kassen på cirkulær fremtid

Virksomheder kan score kassen på cirkulær fremtid

31. januar 2019

Tekst: Jesper Lilleris

I fremtiden skal virksomheder i stigende grad tænke miljøet ind i forretningsmodellen. Den miljøbevidste tilgang har nemlig en række konkurrencemæssige fordele, og det skal en konference i Vejle gøre virksomhederne klogere på.

Det er ikke kun forbrugerne, som tænker på miljøet. Virksomheder gør det også, og flere og flere har allerede ændret forretningsvinkel fra lineær til cirkulær økonomi. Men i fremtiden bliver det nødvendigt for endnu flere virksomheder at følge trop, for forbrugerne efterspørger i stigende grad produkter, som er produceret på en miljøbevidst måde.

- Der er ingen tvivl om, at virksomheder, der tænker cirkulær økonomi ind i deres forretningsmodel, har en fordel. Forbrugerne stiller i langt højere grad krav til, at produkterne har en grøn profil. Derfor er der opstået et nyt behov i markedet for miljøvenlige virksomheder, fortæller Jens Jørn Josefsen, eksport manager i Vejle Kommune og tovholder på konferencen ”Fremtiden er cirkulær”. Han tilføjer:

- Helt generelt handler cirkulær økonomi om at fokusere på den bedste udnyttelse af økonomi og resurser, og her kan mange virksomheder blive mere effektive. Der bliver smidt alt for meget væk, og der skal derfor ske en reduktion af affald. Vi kommer ikke uden om, at genanvendelse kommer til at fylde i fremtiden, og den udvikling skal virksomhederne forholde sig til.

Lang levetid
Når virksomheder vælger cirkulær økonomi som forretningsvinkel handler det om at indtænke lang levetid i virksomhedens aktiviteter. Det gælder både virksomhedens produkter, vedligeholdelse og servicering.

I forhold til produkterne er det helt afgørende, at de er konstrueret på en måde, så de kan adskilles og repareres, og at der, i det omfang det er muligt, bruges nedbrydelige materialer i produkterne. På den måde kommer produkterne til at indgå i en form for lukket kredsløb, hvor affald og spild bliver minimeret i forbruget.

- Uanset branche og produkt er det altid muligt at vælge en cirkulær forretningsmodel. Det er ikke virksomheden, man ændrer, men tilgangen. Nogle virksomheder kan ændre mange ting, andre færre. Men de færreste er bevidste om, hvor meget der i virkeligheden kan ændres, og hvor stor en økonomisk gevinst omstillingen kan medføre, fortæller Jens Jørn Josefsen.

Fremtiden er cirkulær i Vejle
19. februar står Vejle Erhverv bag konferencen ”Fremtiden er cirkulær”, som skal klæde små og mellemstore eksportvirksomheder på til en mere bæredygtig og cirkulær forretningsmodel. Formålet er at synliggøre, hvordan omstillingen til en cirkulær forretningsvinkel kan skabe konkurrencemæssige fordele på det internationale marked.

Konferencen går tæt på ændringer i forbrugeradfærd, landestrategier, opskrifter på eksportsucces, lovgivning, virksomhedscases, og hvorfor netop cirkulær økonomi specielt er vigtig for eksportvirksomheder.

”Fremtiden er cirkulær” holdes i DGI Huset i Vejle 19. februar. Det er gratis at deltage, og billetter kan bestilles her.