Vejle er Danmarks mest servicemindede handelsby

Vejle er Danmarks mest servicemindede handelsby

9. september 2016

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: Vejle Kommune

Vejle var nomineret i hele 5 ud af 6 kategorier, og løb med titlen som Danmarks mest servicemindede handelsby 2016 ved prisoverrækkelsen i Middelfart. Vejle er helt i top flere steder i analysen.

Vejle løb igen med én af priserne i forbindelse med kåringen af Danmarks bedste handelsby. Prisen som Danmarks bedste handelsby 2014, som Vejle har kunnet bryste sig af i to år, blev skiftet ud med Danmarks mest servicemindede handelsby 2016.

Det var en yderst tilfreds og meget stolt citychef, der modtog prisen.

--Det er ingen hemmelighed, at nethandlen ikke gør det lettere for vores butikker. Vi skal derfor levere noget andet, og her er serviceniveauet rigtig vigtig, så kunderne får en god oplevelse, og ingen gør det bedre end os, fortæller Marianne Jeppesen

City Vejles citychef, Marianne Jeppesen, modtog det synlige bevis for titlen som Danmarks mest servicemindede handelsby 2016

Nomineret i 5 ud af 6 kategorier
Analysen viser, at Vejle ligger helt i top i adskillige af undersøgelsens 15 spørgsmål, som er én af de ting, juryen har haft med i deres overvejelser. 4 førstepladser og 6 placeringer i top 5. Bedst i undersøgelsen er Vejle i forhold til bymidtens renlighed, udbuddet af caféer og spisesteder, samlet oplevelse af bymidten, og hvorvidt kunder kan få det, de skal bruge i bymidten. Vejle var nomineret i 5 ud af 6 kategorier og eneste kategori, hvor Vejle ikke var med i opløbet om titlen, var for den bedst markedsførte by.

-Den kategori har vi to år til at nå toppen i. Og gid man kunne vinde mere end en titel, så ville det være vores mål, men hvor er det fedt at se, at vi ligger med helt i top på 10 ud af 15 spørgsmål. Det er super godt og dejligt med anerkendelse, for det store arbejde vi gør i samarbejde med byens butikker. Der er rigtig mange, der har en stor andel i det flotte resultat, fortæller en storsmilende Marianne

Erhvervschefen i Vejle Kommune, Morten Damgaard, glæder sig også over den fine analyse og anerkender det store arbejde detailhandlen gør for byen.

- At opleve "det gode værtskab" er noget af det, vi som kunder, gæster og turister tager med hjem, når vi har besøgt en by. Derfor er det flot og vigtigt for historien om Vejle som handelsby, at vi kan smykke os med prædikatet som Danmarks mest servicemindede handelsby.
Jeg noterer mig også, at vi er nummer et i forhold til udbuddet af caféer og restauranter. Det er særlig vigtigt, når vi skal tiltrække flere turister og konferencer til byen, siger Morten Damgaard.

Sådan bliver vinderen fundet
Det er konsulentfirmaet inden for detailhandel, Institut for Center-Planlægning ICP A/S, der i samarbejde med brancheforeningen Detail-forum og Nordic Council of Shopping Centers står bag konkurrencen.
De har blandt andet spurgt 100 kunder i hver af de 24 deltagende byer om deres opfattelse af den lokale handel. Herudover har en jury bestående af nøglepersoner fra branchen foretaget en bedømmelse af handelsbyerne på baggrund af et detaljeret spørgeskema udfyldt af de enkelte handelsbyer.