Utraditionelt turismeinitiativ hjælper 450.000 turister

Utraditionelt turismeinitiativ hjælper 450.000 turister

3. juli 2017

Foto: Billund Lufthavn

Billund Lufthavn skaber samarbejde på tværs med ny fælles turist-app, der skal gøre det lettere for turister at hente inspiration til deres ferie i Jylland og på Fyn.

Ti organisationer til turistfremme styrker nu deres samarbejde med Jyllands største lufthavn, Billund Lufthavn. Det sker med en ny fælles turist-app. Ny undersøgelse viser nemlig, at mere end tre ud af fire af turisterne henter deres viden om deres rejsemål digitalt.

Hvert år servicerer de ti turistorganisationer de cirka 450.000 udenlandske rejsende, som lander i Jyllands største lufthavn. Billund Lufthavn er med mere end 90 direkte destinationer og mere end 530 forbindelse med bare ét stop, et naturligt samlingspunkt for en fælles turistinformation, der guider turisterne videre til Jyllands og Fyns mange attraktioner. Samarbejdet har stået på i syv år uden hensyn til kommune- og bygrænser, men med et fælles ønske om at åbne turisternes øjne for de mange muligheder i Jylland og på Fyn.

Nu lancerer lufthavnen sammen med VisitVejle, VisitFrederica, VisitKolding, VisitAarhus, VisitHorsens, VisitVejen, VisitOdense, VisitRømø-Tønder, VisitBillund samt VisitHerning en ny service i form af en app, der bærer navnet ’West Denmark’. En app der skal gøre det endnu lettere at planlægge dagsrejser, udflugter og længere ferier i Jylland og på Fyn. Det sker primært, fordi oplevelserne skal kunne findes der, hvor de rejsende leder, og det er digitalt.

-Samarbejdet med Billund Lufthavn og vores visit-kollegaer giver nogle unikke muligheder for at præsentere turisterne for det bedste regionen har at byde på og er samtidig et rigtig godt supplement til vores egne digitale medier. Med den nye app har turisterne både mulighed for at planlægge ferien hjemmefra og nemt blive guidet hen til de største oplevelser og events, når de er ankommet, siger Lisbeth Thy, marketingkoordinator hos VisitVejle.

Oplevelsescenter Kongernes Jelling er på kort tid blevet et meget populær udflugtmål for turister. (Foto: Kongernes Jelling)

Læs også: Stærk sommer for Kongernes Jelling


VisitDenmarks nye strategi

Det utraditionelle samarbejde på tværs af kommune- og bygrænser, som app’en er et resultat af, flugter også fint med VisitDenmarks nye strategi ’Smart Tourism’. Den handler om at servicere ’24/7 – 365, Always On’. Med andre ord skal turistinformationen være uafhængig af tid og sted.

Marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen hilser derfor det tætte samarbejde mellem Billund Lufthavn og de ti turistorganisationer omkring app’en velkommen:

-Den nye app er helt i tråd med turisternes ønske om digital turistservice, lige når de ønsker det. For dem er det oplevelserne, der tæller. Derfor er det afgørende, at man tænker ud over eget område, hvis ambitionen er at være relevant for turisterne, som i stadig større grad bruger mobiltelefonen til at søge viden og inspiration, når de er ferie.

Samarbejdet mellem de mange turistorganisationer faciliteres af Billund Lufthavn, og det er kun de virksomheder og organisationer, der har indgået partnerskab med lufthavnen, der er med i app’en. Det er Billund Lufthavn, der står for driften af den fysiske turistinformation og det digitale univers.