Skoleelever fik virksomhedsdrift som valgfag

Skoleelever fik virksomhedsdrift som valgfag

30. januar 2018

Tekst: Sebastian Kjær
Foto: Sebastian Kjær

På Englystskolen i Børkop er den obligatoriske undervisning i Innovation og Entreprenørskab taget til næste niveau. Her har eleverne fra 8. og 9. klasse nemlig selv udviklet, designet og produceret 100 par sko i samarbejde med lokale iværksættere, som de nu skal sælge.

Det handler ikke kun om de nyeste tøj-kollektioner og trends, når 8. og 9. klasse fra Englystskolen holder modeshow i Spinderihallerne i starten af februar. Modeshowet er samtidig kulminationen på elevernes innovationsforløb, hvor de har prøvet kræfter med at starte og drive virksomhed.

Siden starten af skoleåret har eleverne på tværs af klasser arbejdet på at udvikle og designe sko i samarbejde med lokale iværksættere, fået dem produceret i Portugal og sendt til Danmark, og nu er de i sidste fase, hvor de skal markedsføre og sælge deres fælles kreation.

- Det var bare overraskende at få lov til at lave en sko, der skulle produceres. Det havde jeg ikke lige regnet med, da jeg valgte det her fag. Og det har været noget helt andet end en normal skoledag. Her behøver du ikke at være god til matematik eller dansk, for det er nogle helt andre kompetencer, man skal bruge, siger Ellen Bundgaard fra 8.b, der har været med under hele projektet.

Eleverne skal turde at prøve sig frem
Innovation og Entreprenørskab har siden skolereformen i 2014 været et obligatorisk tema i Folkeskolen, som lærerne på Englystskolen har løst ved at tage kontakt til lokale iværksættere. Derfor har valg-holdet siden skolestart i sommer ugentlig haft besøg af den selvstændige designer Sanne Moth.

- Overordnet set skal de lære at arbejde i proces. Det vil sige, de skal lære nogle metoder og redskaber, som hjælper dem, når udfordringer rammer. De skal trænes i at sætte sig ind i en målgruppe, som er forskellig fra dem selv, og finde ud af, hvordan man skaber værdi for andre mennesker, forklarer Sanne Moth, der til daglig driver egen designvirksomhed Moth Denmark.

Virksomheden mindthefuture har ligesom Sanne Moth været knyttet til skole-virksomhedsprojektet fra starten og har trænet eleverne i entreprenørskabsmindsettet, design-thinking og struktureret idegenerering.

- Det er vigtigt, at eleverne får hjælp til at udvikle nye kompetencer - og ikke mindst modet og tilliden til, at de kan selv, fortæller indehaverne Anita Ousen og Anette Bjerregaard fra mindthefuture.

Desuden har eleverne besøgt stifteren af Arrogant Shop i Vejle, der fortalte om sine erfaringer med at markedsføre til sine 150.000 følgere på sociale medier. Og netop den virkelighedsnære undervisning giver eleverne mulighed for at udvikle sig på områder, de ikke normalt bruger i skolen, mener Sanne Moth.

- De skal lære at se muligheder og turde handle på baggrund af disse, optimere deres ideer, turde prøve sig frem og tage beslutninger på et ufuldstændigt grundlag – iterere og forbedre hen ad vejen, mener hun.

-Det er faktisk noget, man kan leve af
I første omgang har projektet lært eleverne nogle nye færdigheder, de ikke nødvendigvis får i skolens andre fag. Men for nogle af eleverne kan forløbet også bliver et skub til selv at blive selvstændig i fremtiden.

-Vi var jo inde i Spinderihallerne i en uge, og der gjorde det indtryk på mig at finde ud af, at man kan godt leve af det her. Og folk arbejder sammen. Man har sit eget firma, men folk fra andre firmaer hjælper med at få udviklet en ide. Jeg tænkte jo, at det er noget man bare drømmer om, men man kan virkelig godt leve af det, siger Rebekka Bang Madsen fra 8.b.