Råstyrke skal sætte Vejle på verdenskortet

Råstyrke skal sætte Vejle på verdenskortet

4. november 2016

Tekst: Meeting Vejle
Foto: Mads Fjeldsø

Strategisk arbejde skal tiltrække konferencer med kant til Vejle - og gerne inden for byens styrkepositioner.

Vejle ligger allerede solidt placeret i toppen af listen over danskernes foretrukne mødebyer, men for at styrke erhvervsturismen endnu mere har folkene bag samarbejdet Meeting Vejle taget byens styrkepositioner i brug i kampen om at tiltrække konferencer med kant.

- Vi vil gerne tiltrække så meget forretning til Vejle som muligt, og for at sikre det er det nødvendigt, at alle arbejder sammen. For at det skal lykkedes, skal der være en mening med de konferencer, som vi samarbejder om - og det er der, hvis det er inden for nogle af de brancher, som vi er gode til i Vejle, forklarer erhvervschef i Vejle, Morten Damgaard Nielsen.

Styrker giver autentiske konferencer
Ifølge erhvervschefen er det bl.a. inden for områderne innovation og iværksætteri, grøn teknologi og fødevarer, at byen har sine absolutte forcer.

- Hvis man ser på sammensætningen af virksomheder i kommunen, er der mange produktionsvirksomheder inden for fødevarer, og derfor giver det god mening at tiltrække events inden for fødevarer. I forhold til innovation og iværksætteri kan vi f.eks. byde ind med nogle fantastiske rammer som Spinderihallerne, der er gamle produktionshaller, som engang husede Danmarks første bomuldsspinderi. De giver en autenticitet i form af den spændende historie, men også den nuværende historie hvor hallerne danner rammerne om et kreativt iværksættermiljø, forklarer han.

Indtil videre har styrkerne bl.a. skaffet byen værtsskabet for CSR Fondens konference, en international madfotofestival og en resilienskonference.

- Når vi bruger byens styrkepositioner, skaber det nogle meget autentiske konferencer, som er lidt mere skarpe end tilfældige konferencer, som bliver holdt et tilfældigt sted. Her er en rød tråd gennem det hele fordi det, som konferencen handler om, passer ind i byens dna. I stedet for at holde en konference et vilkårligt sted, holder man den rent faktisk et sted, hvor der er skabt noget inden for det område, forklarer Morten Damgaard Nielsen.

Flere styrker i fremtiden
Foruden den økonomiske gevinst, som byen nyder godt af, når hotellerne bliver booket og gæsterne handler i byen, så er der også nogle gevinster, som rækker meget længere ud i fremtiden.

- Når vi tiltrækker en konference inden for vores styrkepositioner, får vi en unik mulighed for at fortælle det til verden og på den måde tiltrække andre virksomheder og ny viden inden for den branche til byen. På den måde bliver vi brandet på styrken, og vi bliver det sted, som man skal tage hen, hvis det skal handle om f.eks. fødevarer, forklarer han.