Novozymes grønne profil besøgte Vækstværk Vejle

Novozymes grønne profil besøgte Vækstværk Vejle

13. juni 2018

Tekst: Torbjørn Næs Bertelsen
Foto: Torbjørn Næs Bertelsen

44 erhvervsfolk mødte frem til første møde i nyt industrinetværk, der bød på oplæg fra bærdygtighedschef fra en af Danmarks største virksomheder.

- Jeg er glad for, at I har en god sort kaffe.

Sådan indledte Claus Stig Pedersen sit indlæg 12. juni til det nye industrinetværk– Vækstværk Vejle.

Direktøren for Bæredygtighed & Public Affairs i Novozymes var tidligere på dagen landet i Danmark efter en arbejdsrejse i USA, og var forståeligt nok lidt ramt af jetlag. Det afholdt ham dog ikke fra at holde et spændende oplæg om, hvordan lokale virksomheder kan bruge FN’s 17 verdensmål til at skabe vækst og udvikling.

Frontløber
Claus Stig Pedersen fortalte, at Novozymes i 2008 og 2009 indså, at bæredygtighed kunne bruges aktivt på en ny måde i forretningen, og man nåede frem til en målsætning man mente var realistisk. Man ville nemlig ændre verden gennem Novozymes indsigt og løsninger.

- Det handlede om at finde de små forandringer i den måde vi driver forretning, som virkelig kunne have en effekt. Det handlede ikke om at vende virksomheden på hovedet, men at finde de pladser, hvor bæredygtighed kan give en værdi, forklarede Claus Stig Pedersen til de 44 erhvervsfolk i Green Tech Center, der var samlet til første møde i industrinetværket Vækstværk Vejle.

Ifølge Claus Stig Pedersen har enzymvirksomheden Novozymes hele tiden haft for øje, at man skulle identificere områder i kerneforretningen, der kan bidrage til en bedre verden.

- Baseret på biologiske svar er det Novozymes formål, at skabe bedre liv i en voksende verden, der er under et stigende pres, siger han.

Vækstværk Vejle henvender sig særligt til ledere i industri- og produktionsvirksomheder.

Bæredygtig strategi har givet ’fame and glory’
At Novozymes var tidligt fremme med den bæredygtige forretningstanke, viste sig også ved, at CEO Peder Holk Nielsen, i 2015 til Politiken udtalte, at FN’s verdensmål skal blive til Novozymes strategi.

Udførelsen af denne strategi har betydet, at indflydelsesrige magasiner som Fortune Magazine har beskæftiget sig med Novozymes, der de seneste år har fået flotte placeringer på de prestigefyldte virksomhedslister som Fortune laver.

- For nylig siden udkom en Harvard Business Case om Novozymes rejse med verdensmålene og vi kommer i alle mulige FN-magasiner som vi aldrig nogensinde havde været i nærheden af før, fortæller Claus Stig Pedersen, og fortsætter:

- Det har givet os en masse ’fame and glory’, hvilket selvfølgelig er rart. Det er rart at være kendt for noget godt, og det gør vores medarbejdere stolte af at arbejde for Novozymes.

Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, der også er formand for Trekantområdet, benyttede også netværksmødet til at fortælle om de erhvervs, der udgør Vejles og Trekantområdets styrker.

Går ikke på kompromis med profitten
Men verdensmålene er ikke bare en smart måde, hvorpå Novozymes kan komme i fine internationale medier. Novozymes vil ikke gå på kompromis med profitten. Gør man det, så er der grænser for, hvor meget man kan bidrage til løsningerne.

- Vi vil gerne tjene penge til virksomheden, og derfor er det vigtigt at sige, at vi generelt ikke forventer, at der vil være en vilje til at betale mere for bæredygtighed, siger Claus Stig Pedersen, der ser verdensmålene som Novozymes kompas i en global verden med hastige forandringer.

Verdensmålene er så at sige den samlede politiske og folkelige viljekraft, men Novozymes ser verdensmålene som et værktøj til at forstå, hvad der muligvis kommer til at ske – eller forhåbentlig kommer til at ske.

- Hvis bare halvdelen af verdensmålene lykkes, så er det fortsat den bedste langtidsudsigt jeg nogensinde har set i forhold til behov, der er politisk og befolkningsmæssig vilje til at få løst – og dermed er der også nogle gode forretningsmuligheder for dem, der kan løse dem, slutter Claus Stig Pedersen.