MorgenTalk: Det digitale mund-til-mund-salg

MorgenTalk: Det digitale mund-til-mund-salg

15. november 2017

Tekst: Sebastian Kjær
Foto: Sebastian Kjær

Alt var udsolgt, da Spinderihallerne lagde lokaler til MorgenTalk om Influencer Marketing.

At Influencer Marketing er en af de helt store trends inden for digital markedsføring stod klart, da 140 iværksættere, markedsføringsfolk og nysgerrige sjæle tirsdag morgen fyldte Spinderihallerne til en MorgenTalk om emnet.

Selvom begrebet er hot, er det samtidig en gammel opfindelse, forklarede Casper Edens, partner i online marketingbureauet SEO-Service, som holdte dagens første oplæg.

- Mund til mund-salg har jo været kendt længe, og med Influencer Marketing sætter vi navn på begrebet i den digitale verden, forklarer han.

I bund og grund handler fænomenet om at få mere eller mindre kendte bloggere, YouTubere eller Instagrammere til at tale om et virksomhedsprodukt, så virksomheden kan øge kendskabet og salget.

Salen var fyldt op med iværksættere, markedsføringsfolk og nysgerrige i Spinderihallerne, som satte deltagerrekord til MorgenTalk om Influencer Marketing.

Og det har vist sig, at det er effektivt at flytte mund-til-mund-salget over på de sociale medier, for vi bruger stadig anbefalinger fra dem vi stoler på, når vi skal købe noget på nettet.

- Vi kan se, at dem vi stoler mest på, er familien. Nummer to er nære venner og derefter kommer bloggers og influencers – er det ikke vildt?, spørger Casper Edens retorisk.

Fra 0 til 150.000 følgere på 3 år
En af dem der virkelig har formået at gøre de sociale medier til en central brik i markedsføringen, var dagens anden oplægsholder Rasmus Benjamin, der er digital kunstner og ejer af plakatshoppen Arrogant.

Siden dag ét har han fokuseret på de sociale medier, så han i dag – 3 år senere – har knapt 150.000 følgere på Facebook og 28.000 på Instagram, og selv har fået status af ”Influencer” for sine egne produkter.

- Nærvær er alfa og omega. Jeg svarer alle, der skriver til mig, og når jeg er mere personlig, har folk tendens til at fortælle mig, hvad de virkelig mener. Det er mig, der er brandet – og så er man jo på en måde også influencer, siger han.

Store muligheder - også for små virksomheder
Mens de største personligheder på de sociale medier for længst er blevet opdaget som markedsføringskanal, er der stadig et hav af influencers med flere tusinde følgere, som blogger eller YouTuber af ren interesse – uden endnu at have fået en krone i sponsorat.

Ifølge Casper Edens er der netop et stort potentiale for iværksættere og små og mellemstore virksomheder i at udnytte de mindre kendte influencere – de såkaldte mikro-influencers.

- Vi har set eksempler på folk, der har tjent 50-100 procent mere på Influencer Marketing, end på deres traditionelle markedsføringskanaler. Især når man skal ud og forklare sine kunder om en helt ny type produkt, fortæller Casper Edens, partner i SEO-service.