Makerforløb uddanner fremtidens digitale arbejdsstyrke

Makerforløb uddanner fremtidens digitale arbejdsstyrke

5. april 2018

Tekst: Sebastian Kjær
Foto: Sebastian Kjær

Et nyt kuld er startet på Danmarks første FabAcademy. Både deltager og underviser er sikker på, at blandingen af 3D-print, elektronikprogrammering og træarbejder sikrer færdigheder, som peger direkte ind i fremtidens arbejdsmarked.

3D-printeren snurrer systematisk over glaspladen, og en robot i blå plast tager langsomt form, mens Carina Kristensen ser til.

De seneste fire år har hun været tilknyttet makerspacet FabLab i Vejle, som hun har brugt til sine kreative udfoldelser. Ovenpå et par sabbatår efter gymnasiet, hvor hun lige skulle finde ud af, hvad der nu skulle ske, er hun gået i gang med en noget utraditionel uddannelse: FabAcademy.

-Jeg synes, FabAcademy er en rigtig uddannelse. Jeg har kigget på VIA og Kolding Designskole, men der var ikke så meget tech i. Jeg kan godt lide blandingen af teknologi og kreativitet samtidig med, at det er meget hands-on, siger hun.

Selvom en del af FabAcademy er fjernundervisning fra MIT – et af verdens fineste tekniske universiteter – giver forløbet hverken ECTS point eller SU. Til gengæld får Carina Kristensen i løbet af 20 uger alle de grundlæggende værktøjer i makerens værktøjskasse.

Carina Kristensen, deltager på FabAcademy i Spinderihallerne.

Springbræt til professionel maker
-Hvad kan du så blive?

Spørgsmålet til uddannelsen, som er en obligatorisk del af enhver familiefest, har Carina Kristensen også mødt. Indtil videre har hun solgt nogle af de produkter, hun har lavet i FabLab – særligt øreringe – og overvejer nu, om det kunne være en vej at gå efter FabAcademy er slut.

-Lige nu synes jeg bare, det er fedt at lære en masse. Det har allerede åbnet en masse nye muligheder for, hvad jeg selv kan skabe med de nye færdigheder, jeg har fået, og så må vi se, hvad der sker, når forløbet er slut, siger hun.

Under alle omstændigheder håber hun at kunne lande et job som professionel maker. Hvis ikke det bliver som iværksætter, er en lang række virksomheder i disse år ved at få øjnene op for, hvad 3D-print og laserskærere kan gøre for dem. Og uden universitetsuddannelser målrettet den nye type jobs, skal der nok blive brug for Carinas nye færdigheder.

Ugens opgave i FabAcademy: Design, producer og lod din egen printplade.

Underviser: -By the way, it’s tough!
FabAcademy-forløbet i Spinderihallerne har i øjeblikket seks akademister. Underviseren på forløbet hedder Lorenzo Negri og er hyret ind fra Italien til at lede forløbet.

-Det er ikke en konventionel måde at undervise på. Der er ingen bokse eller rigtigt og forkert – det hele er iterative processer. Uden fejl er det nemt at lave ting, men når noget går galt – og det gør det – får akademisterne en værktøjskasse til at løse udfordringerne på en anden måde,” forklarer han.

Han tog selv FabAcademy i 2013 og har siden arbejdet professionelt som maker – dels som produktudvikler i forskellige startups, dels som underviser på FabAcademy i andre lande. Derfor har han også både set og oplevet, at forløbet kan føre alle mulige steder hen – ikke mindst på grund af det store netværk, som følger med uddannelsen.

Med en videoforbindelse til Labs og undervisere over hele kloden, er hjælpen ikke langt væk, når man som FabAkademist støder på en udfordring.

-Der er 300 makere over hele kloden, som sammen tager FabAcademy på samme tid. At være en del af sådan et globalt netværk, hvor man har adgang til guruer, praktisk hjælp til sine projekter og en kæmpe vidensbase, er kernen i FabAcademy – og den kan man også bruge, længe efter forløbet er slut, til at bygge en karriere eller virksomhed op, siger han.

For Lorenzo Negri har FabAcademy været en enestående mulighed for på kort tid at blive sat ind i alt fra programmering til 3D-print og træarbejde i gennem de ugentlige opgaver. Men i enden af en begejstret talestrøm for, hvor meget man når igennem på de 20 uger tilføjer han da også med et grin:

-By the way, it’s tough!