FabLab får prestigefuld pris fra Stanford University

FabLab får prestigefuld pris fra Stanford University

27. juni 2018

Foto: FabLab@SCHOOLdk

Vejle Kommune har siden 2014 samarbejdet med Aarhus Universitet om teknologiundervisning i folkeskolen. Samarbejdet blev 21. juni hædret på en international konference i Trondheim.

Vejle Kommune har sammen med Kolding og Silkeborg Kommuner samt Aarhus Universitet modtaget en fornem pris for sit banebrydende arbejde med udvikling af teknologiundervisning i folkeskolen.

Samarbejdet, der går under navnet FabLab@SCHOOLdk, blev på en international konference i Trondheim hædret med prisen ’FabLearn Global Excellence Organizational Leadership Award’. Prisen gives til skoler, kommuner eller organisationer, der bl.a. formår at implementere FabLearn-principperne og anvender dem til at skabe uddannelsestilbud af høj kvalitet.

Professor Paulo Blikstein fra det anerkendte Stanford University, overrakte prisen og udtalte i den forbindelse, at FabLab@SCHOOLdk fremstår som et fyrtårn i maker-uddannelsen.

- I samarbejde med Aarhus Universitet har I formået at skabe et stærkt maker-fællesskab. Vi beundrer jeres evne til at demonstrere lederskab, påvirke feltet og tilbyde solid undervisning og professionel udvikling samt støtte initiativer på nationalt niveau, udtalte Paulo Blikstein, og tilføjede:

- Jeres arbejde kan inspirere andre netværk og lande, og vi håber, at I fortsat vil være til stor inspiration for ledere og underviser verden over.

Børn skal dannes til IT-verden
Formand for børne- og familieudvalget i Vejle Kommune, Torben Elsig-Pedersen, ser prisen som en anerkendelse af Vejles flerårige arbejde med at gøre børn og unge klar til en teknologisk fremtid.

- Vi er stolte og beærede over udmærkelsen fra Stanford. Vi skal bruge anerkendelsen til at minde hinanden om, hvor vigtigt det er, at vores børn og unge dannes til et samfund med stadig mere IT, siger Torben Elsig-Pedersen.

Teknologiuddannelse har været en fast del af undervisningen i folkeskolerne i Vejle Kommune siden 2014. Projektet ledes af kommunens afdeling for Uddannelse & Læring, der i samarbejde med Spinderihallerne løbende udvikler projektet og dets aktiviteter på skolerne.

Dansk model sætter sine spor
Vejle Kommune samarbejder med Aarhus Universitet, som på baggrund af forskningen og i samarbejde med kommunerne bl.a. har skabt en efteruddannelse i digital fabrikation og designtænkning.

Professor Ole Sejer Iversen fra Center for Computational Thinking and Design ved Aarhus Universitet, forklarer, at FabLearn-organisationen med prisen anerkender det danske arbejde, som foregår i forskningsmiljøer, kommuner og i labs på de enkelte skoler.

- Jeg er rigtig glad for, at den danske model for samarbejde mellem forskning og praksis har sat sine spor på den globale scene og vist, hvordan et sådant samarbejde kan bidrage til udviklingen af børns evne til at designe og forstå digitale teknologier, siger Ole Sejer Iversen.

FabLab@SCHOOLdk var udvalgt blandt 50 nominerede projekter fra hele verden med begrundelsen, at projektet på fornemmeste vis har formået at:

  • implementere FabLearnsprincippers for hand-on-undervisning
  • udvikle høj kvalitet i undervisningen med teknologi
  • bygge indsatsen på fortræffelig implementering, skalering og ledelse i organisationen
  • etablere ‘bestpractice’ på området og dele denne med lokale og internationale netværk.