Det kræver en forskel at skabe succes

Det kræver en forskel at skabe succes

21. september 2017

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: Mads Alexander Lund

Den gode kundeoplevelse kræver mere af den enkelte medarbejder. Men også af virksomheden. Thomas Borgen, Christian Woller og Jacob Mikkelsen gav på ”Værtens bedste Vejle” et indblik i den kundesucces, de har skabt.

Aftenens tema var det gode værtskab, og de 550 tilmeldte deltagere til årets erhvervskonference kunne på scenen i Vejle Musikteater høre Thomas Borgen, direktør i Danske Bank, Christian Woller, direktør for Legoland samt Jacob Mikkelsen, hoteldirektør på Fredensborg Store Kro.

Forandring frem for strategier
I fire år har Thomas Borgen været direktør i Danske Bank, og han har vendt kundeflugt og svigtende image til en virksomhed med kunden i fokus. Ifølge Thomas Borgen ændrer kunderne sig hele tiden, og de stiller større krav. Kunderne vil have billigere, bedre, intuitive, digitale og skræddersyede løsninger, og derfor er det vigtigt, at virksomheder fortsætter med at udvikle sig.

- Det farligste er selvtilfredshed. Hvis man tror, man er der, hvor man skal være, så udvikler man sig aldrig. Man kan altid blive bedre, og den eneste vej til langsigtet vækst er tilfredse kunder, siger Thomas Borgen.

Et af de tiltag, som Danske Bank har haft succes med, er at skifte forretningsgange ud med sund fornuft. Forretningsgange gør det nemlig vanskeligt at tilpasse sig et samfund, som til tider er uforudsigelig og krævende. 

Download Thomas Borgens præsentation her

Galleri: Se alle billederne fra årets erhvervskonference "Værtens bedste Vejle" 

Unikke oplevelser i børnehøjde
LEGOLAND får mange positive tilbagemeldinger fra de tusindvis af gæster, som hvert år lægger vejen forbi LEGOLAND. Ofte er historierne om børn, der har haft en god oplevelse, som forældrene deler med personalet i LEGOLAND. Men faktisk overrasker det ikke direktør Christian Woller, da det er en del af det værtskab, LEGOLAND kræver af sine medarbejdere.

- Vi arbejder rigtig meget med at få sat medarbejderne i spil til at levere unikke oplevelser, og derfor er de positive tilbagemeldinger et resultat af den tilgang og indsats, vi arbejder hårdt for i LEGOLAND, siger Christian Woller og tilføjer: 

- Målet er, at ingen børnefamilie må forlade LEGOLAND uden at have haft en fantastisk oplevelse med en medarbejder.

Download Christian Wollers præsentation her


Gør entusiasmen stærkere
Sidste mand på scenen var Jacob Mikkelsen, hoteldirektør hos Fredensborg Store Kro, som i mange år har arbejdet med service i sit daglige virke. Han peger på, at det at gøre en forskel, som gæsterne kan mærke, er afgørende for, at de tager den gode oplevelse med hjem. Derfor gør Jacob Mikkelsen meget ud af, at medarbejderne er bevidste om, at de har mandat til at gøre hvad som helst for at gøre gæsterne glade.

- Man skal lade entusiasmen få lov til at være stærkere end vanerne. Dermed ikke sagt, at man skal glemme alt om virksomhedens værdigsæt og regler, for det er også vigtigt at vide, hvordan virksomheden skal drives. Men derfra skal man lade medarbejderne gøre en forskel i hverdagen, siger Jacob Mikkelsen. 

Ifølge hoteldirektøren handler service ikke om at præstere, men om at være tilstede. At vise hvem man er og vise sin sande entusiasme overfor gæsterne.  

Download Jacob Mikkelsens præsentation her 

Hele kommunen står bag Værtens bedste Vejle
Det er et bredt samarbejde, der står bag dette års erhvervskonference. Sammen med Vejle Kommune har Aktiv Erhverv (Egtved området), Business Vejle, Børkop Handel og Erhverv, Give Handel og Erhverv, City Vejle og VBs erhvervsnetværk arrangeret Værtens bedste Vejle. Erhvervskonferencen i 2018 bliver holdt 20. september.

Hvad er værtskab? Det giver nogle af personerne bag konferencen et bud på i filmen, der blev vist til Værtens bedste Vejle.