Computerspil er langt fra kun leg

Computerspil er langt fra kun leg

16. august 2017

Tekst: Torbjørn Næs Bertelsen
Foto: Torbjørn Næs Bertelsen

Kommunikation, teamwork, analytisk sans og fysisk grundform skal være i orden, hvis man vil mere end bare flytte brikker på e-sport linjen på Campus Vejle Sportscollege.

Tre gange om ugen har de studerende obligatorisk fysisk træning. Hvis dette ikke gennemføres, så har de studerende ikke adgang til computerlokalerne.

Fysisk træning er nemlig en vigtig del af at kunne præstere og forbedre sig som e-sport udøver, fortæller Nikolaj Primdal, der er leder af Campus Vejle Sportscollege, hvor computerspillere – såkaldte ’gamere’ – kan dygtiggøre sig, mens de tager en ungdomsuddannelse. Der arbejdes seriøst med e-sporten, og derfor skal den fysiske grundform være i orden.

For nylig kunne Nikolaj Primdal byde 77 nye studerende velkommen til e-sport linjen på Campus Vejle Sportscollege, der hører til på Campus Vejle. Linjen, der i 2015 startede som et forsøg med 16 elever, har dermed rundet 150 studerende. Samtidigt har e-sporten været i en rivende global udvikling.

Ifølge en rapport fra Deloitte, som Jyllands Posten har omtalt, rundede e-sport en global omsætning på 500 millioner dollars i 2016. Og ifølge fondsbørsen Nasdaq omsætter spilbranchen for omtrent 25 milliarder dollars om året, hvilket er mere end både film- og musikindustrien.

To elever træner i at spille computerspillet Counter Strike. I spillet spiller man fem anti-terror soldater mod fem terrorister. 

Få bliver professionelle – ligesom i fodbold
Det til trods, så lider e-sport stadig under ikke at blive betragtet som en seriøs sport eller en seriøs uddannelse. Nikolaj Primdal fortæller, at forældre ofte er skeptiske ved, at deres små poder starter på en uddannelse, der går ud på at spille computerspil.

- Alle vores sportscollegeelever får nogle kompetencer med fra deres idrætsgren. De er vedholdende, de kan tåle modgang, de er vant til at blive stillet krav til, de kan præstere under pres, de er strukturerede, de kan planlægge, de kan være en del af et team og gøre andre gode, de kan passe på sig selv i forhold til søvn, kost og så videre. Der er ingen forskel, uanset om de dyrker cykling, fodbold eller e-sport, siger Nikolaj Primdal.

- Vi underviser eleverne til, at de skal kunne vurdere og analysere deres eget spil samt deres modstandere. De skal tænke analytisk og kunne lægge en plan. I e-sport spiller to hold af fem personer mod hinanden og kommunikation er alfa og omega. I planlægningen skal de aftale signaler, der henviser til bestemte strategier, og på den måde skal hele femmandsholdet kunne arbejde effektivt sammen, fortæller Nikolaj Primdal, der forklarer at kommunikationen i høj grad foregår på engelsk.

E-sport linjen blev etableret af Campus Vejle Sportscollege i 2015. Den holder til på Campus Vejle.

God indgang til en IT-uddannelse
Som i anden sport er der stor forskel på udøvernes niveau. På e-sport linjen tester de elevernes niveau og inddeler spillerne efter niveau. Casual spillere, er folk, der spiller fordi de synes det er sjovt eller hyggeligt. Elite spillere, er elever, der målrettet går efter at forbedre dele af deres spil, for at nå så langt som muligt.

Ligesom i fodbold, hvor man kan tale om, at en spiller er hurtig, er god til at heade eller har et godt skud med sit venstre ben, så er der også individuelle styrker i e-sport.

Reaktionshastighed, øje-til-hånd koordination, fysisk grundform, beslutningskraft og kommunikation er nogle af de parametre, som skiller de gode fra de mindre gode.

Ifølge Ruben Krog, der er uddannelseschef på Campus Vejle, får eleverne på e-sport linjen en EUD, EUX- eller HHX-uddannelse med sig, som særligt åbner dørene til samtlige IT uddannelser.

- Det er helt sikkert, at vi har en del elever, der ikke ville starte på en ungdomsuddannelse, hvis ikke de havde startet på e-sport linjen, siger uddannelseschefen.

- Vi skal undgå, at unge mennesker satser alt og dropper ud af deres uddannelse, for at blive professionelle spillere. Når drømmen så ikke går i opfyldelse, så har vi set folk, der ender på kontanthjælp. På e-sport linjen får de en uddannelse, der åbner døre og de får et grundlag som de kan bygge videre på, forklarer Ruben Krog.

Ud af drengeværelset
Anken mod computerspil har ofte været, at det er en asocial aktivitet, og mange forældre kan nok genkende situationen med en teenagedreng, der i timevis spiller computerspil på værelset, til trods for forældrenes velmenende opfordringer til at komme ud og være sammen med nogle jævnaldrene.

- Drengenes hverdag har ofte været, at de tager hjem på drengeværelset og spiller computerspil efter skole, indtil deres mor kalder og siger, at de skal komme ud og spise aftensmad, forklarer Ruben Krog, og fortsætter:

- På e-sport linjen får de en social dimension omkring computerspillet, da de er sammen med andre unge mennesker i levende live, og ikke bare gennem computerskærmen. Der opstår kammeratskab omkring computerspillet og de dygtiggør sig på nogle områder, så de rent faktisk bliver attraktive for erhvervslivet.

Campus Vejle Sportscollege samarbejder også med fire folkeskoler i Vejle Kommune, hvor folkeskoleeleverne kan komme ned i computerlokalerne på Boulevarden og spille computerspil.

Erhvervslivet er ved at få øjnene op for 'gamerne'. De bedste kan komme på professionelle hold og leve af at spille computerspil. Andre kan være morgendagens IT-talenter, der kan være attraktive for virksomhederne.

Virksomheder er med på en kigger
Campus Vejle har lavet partnerskaber med Danske Bank, Nordea og Sydbank, der bidrager til e-sport linjen.

- Erhvervsfolkene kommer her på skolen og rådgiver eleverne til, hvordan de skal dygtiggøre sig, hvis eleverne skal være attraktive for virksomhederne, fortæller Ruben Krog.

Han mener på de finansielle institutioner vil være meget interesserede i at spotte de bedste ’gamere’ på e-sport linjen, da de kan have nogle af de kundskaber som gør en god udvikler af nye services. Uddannelseschefen peger blandt andet på, at Danske Banks mobile betalingsløsning MobilePay blev skabt af udviklere, der også havde en baggrund i spilmiljøet.