11 kinesiske turagenter på jagt efter den gode oplevelse i Vejle

11 kinesiske turagenter på jagt efter den gode oplevelse i Vejle

31. maj 2018

Tekst: Jesper Lilleris
Foto: Maria Sommer

11 kinesiske turagenter har netop besøgt Vejle for at finde særligt gode oplevelser til deres kunder i Kina. Besøget er en del af VisitVejles Kina-strategi for at tiltrække flere købestærke kinesiske turister til området.

-Kineserne er meget købestærke og bruger op til 12. gange så meget som en almindelig europæisk turist. Derfor har vi skabt en målrettet strategi for at tiltrække flere kinesiske turister til Vejle, siger Maria Sommer, projektleder i MeetingVejle.

Sammen med den kinesiske gruppe turagenter deltog også en repræsentant fra flyselskabet Finnair, som flyver til Billund fra Kina via Helsinki, og tre repræsentanter fra InComing rejsebureauet Beiou360.

Nye oplevelser og kendte turistmål
Besøget i Vejle forløb over to dage og bød på meget alsidige oplevelser. Foruden de obligatoriske besøg hos Kongernes Jelling og LEGO House, oplevede kineserne en ART Workshop på den lokale Bed and Breakfast, Casa Mundo. Her skulle de male til musik, imens de kunne nyde udsigten til Vejle Fjord.

-Det er et eksempel på en af de oplevelser, vi skræddersyer til kinesiske turister. Det kinesiske rejsemarked har ændret sig drastisk fra ”se Europa på 7 dage” til at efterspørge særlige unikke og autentiske oplevelser. Og det er netop det, vi hos VisitVejle forsøger at tilbyde, fortæller Maria Sommer.

Shopping og gastro-oplevelser hitter
Turagenterne var også på en såkaldt FoodWalk i Vejle, hvor de bl.a. smagte oste hos Osteriet, danske delikatesser hos SmagDansk, og chokolader og brød hos Vanilla Chokolatier og Konditori, inden dagen blev rundet af med aftensmad på Street Food.

-Gastro-turisme er noget af det, kineserne efterspørger mest, så en FoodWalk i Vejle var ”spot on” i forhold til turagenternes ønsker, siger Casper Tollerud, direktør i Beiou360, og tilføjer:

-Vejle er en meget attraktiv by, når det gælder shopping, og det vil være perfekt at kombinere shopping med gastro-oplevelser. Det vil trække kineserne til Vejle.

Galleri: Billeder fra de kinesiske turagenters tur rundt i Vejle-området.

Dagene inkluderede også besøg hos Cafe Onkel A med økologisk smørrebrød, issmagning hos Engmarksis, hvor gæsterne klappede kalve og børstede grise med en kost – en oplevelse som begejstrede.

Gågade uden biler
Turagenter fik også smag for Vejles butikker og brugte halvanden time på shopping i Vejles gågade.

-Vejles gågade er fantastisk. Den skal vi have solgt i Kina. I har alt hvad hjertet begærer af dansk design, og så kan man gå i fred uden at bekymre sig om biler. Her er en rigtig god stemning, udtaler Violet Wei, partner i Beiou360.

På turen bemærkede turagenterne, at flere af aktørerne havde informationer på kinesisk.

-De kinesiske turagenter var beæret over den omhu, vi havde lagt i at skabe særlige informationsmaterialer på kinesisk. Det betyder meget for dem, fortæller Maria Sommer, som selv deltog på turen.

Vejle er Kina-klar
-Via vores Kina Klar forløb for kommunens virksomheder, har vi lavet en masse gode informationsmaterialer på kinesisk, og kinesere kan sågar betale med WeChatPay og AliPay, som er to særlige kinesiske betalingsmetoder”, fortæller Maria Sommer.

Kina Klar-forløbet gør virksomhederne klar til at modtage de kinesiske turister. Det forventes, at forløbet igen starter op i begyndelsen af 2019.

-De kinesiske turagenter er vendt hjem, men vi forventer allerede i løbet af kort tid at se de første grupper af kinesiske turister i Vejle. De kan via oplevelsesdatabasen Yoolan booke oplevelser i Vejle. Og vi ved, at der allerede er bestilt ture til Vejle i år og i 2019, slutter Maria Sommer.

Besøget var arrangeret i et samarbejde mellem VisitVejle og Beiou360.